- gy tudom, vekig lt Dl-Amerikban, mieltt filmezni kezdett. Hogy kerlt oda?
- A krdse arra emlkeztet, valjban milyen ksn lett bellem sznsz. 37 vesen csppentem bele a filmksztsbe, addig – mint azt bizonyra tudja – sportol voltam. Rszt vettem kt Olimpin (Helsinki, 1952, Melbourne, 1956, s egy ezstrmet is szerzett – A szerk.), valamint sok Eurpa Bajnoksgon. A korbbi letem teht teljesen klnbztt a ksbbitl. Addig teljes luxuskrlmnyek kztt ltem Rmban, drga autim voltak, a vilg legszebb helyeire utaztam, minden ment, mint a karikacsaps. Aztn 1961-ben eljutottam Moszkvba.
- Ahol megijesztette a „kommunizmus ksrtete”?
- Furcsa szituciban talltam magam. A sportltestmnyek s a szlloda kztt ingztunk, mindig szigoran ezekre a helyekre szlltottak minket, semmit sem lthattunk Moszkvbl. Nagyon furcsnak tnt, olyannyira, hogy azt mondtam magamnak: „Ez gy nem mehet tovbb! Meg kell ismernem az letet!” 27 vesen elhatroztam, hogy keresek magamnak egy tisztessges munkt.
- Venezuelban. Messzebb mr nem is mehetett volna.
- Jrtam mr Brazliban s Argentnban, de mindig csak a kiblelt, knyelmes krlmnyek kzt. letemben elszr alkalmazott lettem. Htkznapi munkavllal, akinek kemnyen kell dolgoznia.
- Igaz, hogy az Amazonas krnyki dzsungelben is lt? Elfordult, hogy veszlybe kerlt az lete?
- A fnkm az els nap azzal fogadott: „El kell mondanom az igazsgot, az elddet megltk a bennszlttek. De csak dolgozz sernyen, j szerencst!” Azt mondtam magamnak: „Engem nem lnek meg, n kemny vagyok”. Venezuelban kerltem elszr kzel nmagamhoz. Ott teljesen ms voltam. Teherautsofrknt dolgoztam. Kezdetben valsgos sokknt rt ez a helyzet. jjelenknt srtam, mert annyira ms volt minden ahhoz kpest, amit addig tapasztaltam. Az lmny teljesen megvltoztatott. Sokat tanultam a bennszlttektl, nagyban hatottak rm. Ekkor kezdtem megrteni nmagam. Olyan krdseket tettem fel magamnak, amikkel nem sokan nznek szembe. Ki vagyok valjban? Ki voltam eddig? Nagyon fontos ezekre vlaszt kapni. Mindenkinek el kellene jutnia erre a pontra.
- Ksbb, amikor jra hres lett a filmjei rvn, nem csszott vissza a rgi, tlzottan knyelmes letstlusba? A sztrsg nem akadlyozta meg abban, hogy kzvetlenl lje meg az let szpsgeit?
- Ha sikeres sznsz vagy s egy filmen dolgozol, mindenki kszenltben ll, egy szavadra ugrik s teljesti a kvnsgaid. Meggyjtjk a cigarettd, telt-italt hoznak, brmit, amit krsz. Hnapok mlva hazamegyek, s mi trtnik? lk a fotelben, bejn a szobba a fiam, s azt mondja: „Ne lj oda, az az n helyem”. Ha azt mondom, szomjas vagyok, gy felel: „Tudod hol a htszekrny, ht llj fel, s tlts magadnak egy pohrral.” Tbb nem n vagyok a kirly.
- Mi volt a verekeds filmjei pldtlan sikernek titka? Van r magyarzat?
- Az olaszoknl akkor mr ltezett a spagetti-western: Sergio Leone filmjei. Mi valami msba kezdtnk, egy teljesen j dologba. Meghonostottuk a komikus westernt. Mit is jelent ez? Ismeretes a nmafilm komikusainak jelents hagyomnya, Chaplin, Keaton s a tbbiek. Mirt nevetnk rajtuk? Nem azrt, mert beszlnek, hanem a mozgsuk s a jtkstlusuk miatt. Ez a mi esetnkre is igaz. Nem azon nevetnek, amit mondunk, hanem azon, ahogyan eladjuk a jelenetet. s hny sz kell egy westernben, hogy az zenetet megrtse a nz? Ht, ugye, nem valami sok. Ez a gesztusok komdija, ami hatalmas sikernek bizonyult. Ami rthet, mert mson nevetnek Mnchenben, vagy itt, Berlinben. De egy gesztuson alapul szituci, az mindentt hasonl humor-rtket hordoz. Mel Brooks aztn leutnzott bennnket (A Gene Wilder fszereplsvel kszlt, 1974-es Fnyes nyergek cm filmben, melynek kritikja a tavaly jnius-jliusi sszevont szmunkban olvashat – A szerk.). Ez volt az els alkalom, hogy az amerikaiak az olasz filmtl vettek pldt. Ezt nagyon fontosnak tartom.
- Az rdg jobb s bal keze, Klnben dhbe jvnk, n a vzilovakkal vagyok, Nincs kett ngy nlkl – csak nhny plda a Terence Hill-lel kszlt filmek kzl. Tartja vele a kapcsolatot?
- Persze, nagyon j bartom. De ne feledje el, hogy jval fiatalabb nlam, kilenc vvel. 1967-ben kezddtt kzs munknk. 15 ves kora ta sznszknt dolgozott, klfldn is, pldul Nmetorszgban. Nem gondoltuk, hogy mi lesznk az egyetlen du a filmtrtnetben, amely nem oszlik fel. Ennek oka az, hogy nagyon j bartok vagyunk. Terence megnzte az j filmemet (Singing Behind Screens, 2003). A felesge felhvott, s azt mondta, srva fakadt az rmtl, mert ltta, hogy Ermanno Olmi valami nagyon emberit mutatott meg bellem a kamernak. Ebben a filmben sikerlt sznssz vlnom. Csodnak tartom, hogy ez megtrtnt, s nagy teljestmnynek, minden nagykpsg nlkl.
- nll filmjeit, pldul a Piedone-mozikat, sem sznszi talakulsairt nztk, hanem azrt, mert mindig ugyanazt a hatrozott „tpust”, „karaktert” szemlyestette meg.
- Igen, risi klnbsg van tpus s sznsz kztt. Egy sikeres sznszt a kznsg tesz azz. Br a filmjeimet szerette a publikum, mindig fontosnak tartottam, hogy ne keverjem ssze a kt kategrit: n mind a szzhrom filmemben tpus voltam, s nem sznsz. Nagyon vilgosan lttam, min alapul a sikerem. Ezrt utastottam el olyan felkrseket, amelyek komoly sznszi munkt ignyeltek volna tlem. Nem jtszottam el pldul Gullivert, pedig fizikailag kivlan illett volna rm a szerep, hiszen nagy vagyok.
- A Bud Spencer-filmekben mindig megtallhat egyfajta gyengdsg. A verekeds kells kzepn is azt rzi a nz: amg ez a nagy darab, j indulat ember a kzelben van, addig nem lesz baj, mert megvdi a gyengket, s megbnteti a rosszakat.
- A karakterem lnyege az volt, hogy mindig egy kicsit kevsb vagyok okos, mint a kznsg. gy mindenki ki tudja szmtani, mit csinlok legkzelebb. Ott lnek a nztren, s mondhatjk a msiknak, figyeld meg, most ezt s ezt fogja tenni. s gy is lesz. A lnyeg a kiszmthatsg. A recept fontossgt csak akkor ismertk fel, amikor ksztettnk egy olyan mozit, ahol a szerepem szerint egy eszesebb fickt jtszottam – s ez nem volt a kznsg nyre. Kt amerikai sznsz, Victor McLaren s Wallace Beery jtszottak korbban az n figurmhoz tbb-kevsb hasonlatos fickkat. Kemnyek voltak, ugyanakkor knnyedek s viccesek. A nagy klnbsg azonban az, hogy k gazfickkat, rossz jellem embereket alaktottak. Mi sosem voltunk gonoszak. Megvdtk a gyengket, mi voltunk a jfik. Ez az oka, hogy a Terence Hill-Bud Spencer pros sszellt. Terence Hill azrt volt ott, hogy a nk kedvelhessenek valakit a filmben, Bud Spencer azrt, hogy a frfiak felnzhessenek r. Vagyis vgl mindenki megkapta, amit akart. Senki sem tvozott res kzzel.
s elszr neveti el magt, csodk csodjra. A krdsben emltett „gyengdsg”, gy tnik, tovbbra is a filmjeihez fog kapcsoldni, merthogy a beszlgets kzben egy szikrnyi sem volt rezhet ebbl. Remlhetleg csak az regkor, a test elhasznltsga nyjtja ezt a benyomst, s a fertzssel kezelt szemei, amelyek olyan szken vannak csak nyitva, hogy semmi kifejezst nem lehet bellk kiolvasni. De a megfradt monstrum bell taln megmaradt annak a gerinces s csupa szv macknak, amilyennek a filmjeibl ismerjk. |